Uważaj na oszustwa!
Wszyscy musimy mieć świadomość o aktywnej działalności oszustów w sferze internetowej. Możemy spotkać się z próbą oszustwa z wykorzystaniem kodu BLIK. Zachowajmy czujność oraz przestrzegajmy zasad bezpieczeństwa. Znajomość technik i metod wykorzystywanych przez przestępców może uchronić nas, naszych znajomych i bliskich przed utratą oszczędności życia.
Oszustwo metodą „na BLIKA” może polegać na:
• włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym, oszust wysyła wiadomości do znajomych z prośbą o udostępnienie kodu BLIK,
• przesłanie wiadomością SMS lub e-mailem linku do „odebrania płatności” za towar (portale aukcyjne, sklepy internetowe), lub do wykonania dopłaty za przesyłkę, prąd, itp.
• kontakcie telefonicznym - rozmówca prosi o kod BLIK pod pretekstem zabezpieczenia konta bankowego przed oszustami.
„Rozmówcy” są bardzo wiarygodni, namawiają do przekierowania środków na inne „bezpieczne” konto, wygenerowania i przekazania kodów płatności elektronicznych lub zainstalowania oprogramowania na telefonie lub komputerze – w podanych przypadkach z cała pewnością ROZMAWIAMY Z OSZUSTEM ! Osoba logując się za pomocą aplikacji bankowej do swojego konta, następnie musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem oraz przekazać go „znajomemu”, „kupującemu”, „pracownikowi banku”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą kodu nie można cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to nie wiedząc, że przekazał kod oszustowi.
Zasady bezpieczeństwa w sieci:
NIE OTWIERAJ ! - wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców oraz jakichkolwiek linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła,
NIE PODAWAJ ! - w wiadomościach tekstowych lub w rozmowie telefonicznej haseł i loginów – PRAWDZIWI PRACOWNICY BANKU NIE PROSZĄ O ICH PODANIE. Z takimi żądaniami kontaktują się zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku. Uwaga – podczas rozmowy z oszustem na naszym telefonie może być także widoczny oficjalny numer infolinii banku,
NIE PRZESYŁAJ ! - haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do bliskich,
NIE ZAPISUJ ! - loginów, haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące. Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem (antyphishing).
STOSUJ ! - dwuskładnikowe uwierzytelnianie naszych kont na portalach społecznościowych (logowanie przy użyciu hasła oraz dodatkowego kodu wysłanego w wiadomości SMS).
WERYFIKUJ ! - prośby związane z finansami. Potwierdź tożsamość rozmówcy (zadzwoń na wideo-to tylko kilkanaście sekund połączenia, które może ochronić nasze oszczędności). Upewnij się, że nie masz do czynienia z oszustem. Kwotę płatności do zatwierdzenia- przeczytaj wiadomość przed potwierdzeniem płatności.
Pamiętajmy! Każdy z nas może ochronić drugą osobę przed oszustwem. Przekazujmy sobie nawzajem informacje o metodach działania przestępców i zasadach bezpieczeństwa pozwalających się przed nimi obronić. Bądź czujny! Nie daj się oszukać!
sierż. szt. Jakub Pacyniak