Podajesz komuś BLIK? Sprawdź czy to nie oszust!
Na komunikator wpada wiadomość „ Cześć, potrzebuje Twojej pomocy! Opłacisz mi zamówienie, nie działa mi BLIK? Oddam Ci pieniądze, jak tylko skontaktuje się z bankiem”. Wszystko wygląda tak jakby pisał do Ciebie Twój znajomy. W zaufaniu podajesz kod BLIK i tracisz swoje pieniądze. Nie daj się nabrać i zanim pomożesz bliskiej osobie, skontaktuj się z nią.
Metody oszustw są wciąż modyfikowane przez oszustów. Czasami sprawcy dzwonią do przypadkowych osób i podają się za wnuczka, policjanta, prokuratora czy pracownika banku. Wywierają presję na potencjalnej ofierze i grają na jej emocjach. Przerażone osoby pobierają z banku pieniądze i przekazują przypadkowej osobie, która przychodzi po gotówkę. Kiedy jest już po transakcji osoby orientują się, że doszło do oszustwa.
W ostatnim czasie coraz więcej zgłoszeń dotyczy oszustw na tzw. BLIKA. Osoba dostaje wiadomość na komunikator od swojego „znajomego” z prośbą o podanie kodu BLIK. Po podaniu kodu pieniądze z konta się ulatniają.
Policjanci apelują!
Zabezpiecz dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania.
-
Nie podawaj wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
-
Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
Co radzą policjanci? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.
asp. Małgorzata Gębczyńska